PLATA: Design of an Online Platform for Chemistry Undergraduate Fully Automated Assignments


Por: Reina M., Guzmán-López E.G., Guzmán-López C., Hernández-Garciadiego C., Olvera-León M.D.L.A., Garcia-Carrillo M.A., Tafoya-Rodríguez M.A., Ugalde-Saldívar V.M., Guerrero-Ríos I., Gasque L., del Campo J.M., Franco-Bodek D., Bernal-Pérez R., Medeiros M., Marín-Becerra A., García-Ortega H., Gracia-Mora J., Reina A.

Publicada: 1 ene 2024 Ahead of Print: 1 feb 2024
Resumen:
In the Digital Era, the development of new educational instruments is crucial for supporting students in their academic journey. While there is a significant correlation between homework and learning, the effectiveness of assignments is often constrained by the large number of students and the extensive grading required by teachers. In this context, open educational resources (OER), particularly those built on the free and open-source Moodle platform, have shown increased learning among students, becoming valuable instruments for educators. Automated chemistry assignments are challenging, in contrast to physics or mathematics. This is due to the necessity of accounting for the vast yet finite universe of existing molecules, compounds, and reactions along with the inherent constraints imposed within the field. In this article we present PLATA (Programa en Línea de Apoyo a las Tareas Académicas), a Moodle based OER for automated chemistry homework implemented at Facultad de Química at UNAM. PLATA is an online platform with more than 132 million open answer exercises (not multiple choice) automatically graded with specific feedback for each exercise attempt. The design and characteristics of the program, some examples showing its versatility, and the outstanding students’ outcomes of the OER are presented. PLATA has been used by more than 15,500 students over the past 4 years. The results displayed correspond to the 2022 academic year, with more than 3,200 students, from which 500 undergraduates answered an exit survey, and we monitored the outcomes of 400 students. As a result, we can state that PLATA is a versatile, useful, and robust program for chemistry assignments with a positive impact on students’ learning. © 2024 The Authors. Published by American Chemical Society and Division of Chemical Education, Inc.

Filiaciones:
Reina M.:
 Departamento de Química Inorgánica y Nuclear, Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, 04510, Mexico

Guzmán-López E.G.:
 Departamento de Química, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa, Ciudad de México, 09340, Mexico

Guzmán-López C.:
 Departamento de Química, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa, Ciudad de México, 09340, Mexico

Hernández-Garciadiego C.:
 Instituto de Matemáticas, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, 04510, Mexico

Olvera-León M.D.L.A.:
 Departamento de Química Inorgánica y Nuclear, Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, 04510, Mexico

Garcia-Carrillo M.A.:
 Departamento de Química Orgánica, Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, 04510, Mexico

Tafoya-Rodríguez M.A.:
 Departamento de Química Inorgánica y Nuclear, Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, 04510, Mexico

Ugalde-Saldívar V.M.:
 Departamento de Química Inorgánica y Nuclear, Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, 04510, Mexico

Guerrero-Ríos I.:
 Departamento de Química Inorgánica y Nuclear, Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, 04510, Mexico

Gasque L.:
 Departamento de Química Inorgánica y Nuclear, Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, 04510, Mexico

del Campo J.M.:
 Departamento de Física y Química Teórica, Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, 04510, Mexico

Franco-Bodek D.:
 Departamento de Química Analítica, Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, 04510, Mexico

Bernal-Pérez R.:
 Secretaría Académica de Docencia, Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, 04510, Mexico

Medeiros M.:
 Departamento de Fisicoquímica, Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de Mexico, 04510, Mexico

Marín-Becerra A.:
 Departamento de Química Inorgánica y Nuclear, Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, 04510, Mexico

García-Ortega H.:
 Departamento de Química Orgánica, Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, 04510, Mexico

Gracia-Mora J.:
 Departamento de Química Inorgánica y Nuclear, Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, 04510, Mexico

Reina A.:
 Departamento de Química Inorgánica y Nuclear, Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, 04510, Mexico
ISSN: 00219584
Editorial
AMER CHEMICAL SOC, 1155 16TH ST, NW, WASHINGTON, DC 20036 USA, Estados Unidos America
Tipo de documento: Article
Volumen: 101 Número: 3
Páginas: 1024-1035
WOS Id: 001177193600001
imagen hybrid, All Open Access; Hybrid Gold Open Access

MÉTRICAS