Impacto de un modelo de capacitación de la prueba Evaluación del Desarrollo Infantil en la atención primaria


Por: Rizzoli-Córdoba A., Delgado-Ginebra I., Cruz-Ortiz L.A., Baqueiro-Hernández C.I., Martain-Pérez I.J., Palma-Tavera J.A., Villasís-Keever M.T., Reyes-Morales H., O'Shea-Cuevas G., Aceves-Villagrán D., Carrasco-Mendoza J., Antillón-Ocampo F.A., Villagrán-Muñoz V.M., Halley-Castillo E., Vargas-López G., Muñoz-Hernández O.

Publicada: 1 ene 2015
Categoría: Pediatrics, Perinatology and Child Health

Resumen:
Background: The Child Development Evaluation (CDE) Test is a screening tool designed and validated in Mexico for the early detection of child developmental problems. For professionals who will be administering the test in primary care facilities, previous acquisition of knowledge about the test is required in order to generate reliable results. The aim of this work was to evaluate the impact of a training model for primary care workers from different professions through the comparison of knowledge acquired during the training course. Methods: The study design was a before/after type considering the participation in a training course for the CDE test as the intervention. The course took place in six different Mexican states from October to December 2013. The same questions were used before and after. Results: There were 394 participants included. Distribution according to professional profile was as follows: general physicians 73.4%, nursing 7.7%, psychology 7.1%, nutrition 6.1% and other professions 5.6%. The questions with the lowest correct answer rates were associated with the scoring of the CDE test. In the initial evaluation, 64.9% obtained a grade lower than 20 compared with 1.8% in the final evaluation. In the initial evaluation only 1.8% passed compared with 75.15% in the final evaluation. Conclusions: The proposed model allows the participants to acquire general knowledge about the CDE Test. To improve the general results in future training courses, it is required to reinforce during training the scoring and interpretation of the test together with the previous lecture of the material by the participants. © 2015 Hospital Infantil de México Federico Gómez.

Filiaciones:
Rizzoli-Córdoba A.:
 Unidad de Investigación en Neurodesarrollo, Hospital Infantil de México Federico Gómez, México D.F., Mexico

Delgado-Ginebra I.:
 Unidad de Investigación en Neurodesarrollo, Hospital Infantil de México Federico Gómez, México D.F., Mexico

Cruz-Ortiz L.A.:
 Unidad de Investigación en Neurodesarrollo, Hospital Infantil de México Federico Gómez, México D.F., Mexico

Baqueiro-Hernández C.I.:
 Unidad de Investigación en Neurodesarrollo, Hospital Infantil de México Federico Gómez, México D.F., Mexico

Martain-Pérez I.J.:
 Facultad Mexicana de Medicina, Universidad La Salle, México D.F., Mexico

Palma-Tavera J.A.:
 Facultad Mexicana de Medicina, Universidad La Salle, México D.F., Mexico

Villasís-Keever M.T.:
 Unidad de Investigación en Epidemiología Clínica, Unidad Médica de Alta Especialidad Hospital de Pediatría, Centro Médico Nacional Siglo XXI, Instituto Mexicano del Seguro Social, México D.F., Mexico

Reyes-Morales H.:
 Dirección de Investigación, Hospital Infantil de México Federico Gómez, México D.F., Mexico

O'Shea-Cuevas G.:
 Comisión Nacional de Protección Social en Salud, Secretaría de Salud, México D.F., Mexico

Aceves-Villagrán D.:
 Dirección General de PROSPERA Programa de Inclusión Social, Comisión Nacional de Protección Social en Salud, México D.F., Mexico

Carrasco-Mendoza J.:
 Dirección General de PROSPERA Programa de Inclusión Social, Comisión Nacional de Protección Social en Salud, México D.F., Mexico

Antillón-Ocampo F.A.:
 Dirección General de PROSPERA Programa de Inclusión Social, Comisión Nacional de Protección Social en Salud, México D.F., Mexico

Villagrán-Muñoz V.M.:
 Dirección General Adjunta de Seguro Médico Siglo XXI, Comisión Nacional de Protección Social en Salud, México D.F., Mexico

Halley-Castillo E.:
 Dirección General Adjunta de Seguro Médico Siglo XXI, Comisión Nacional de Protección Social en Salud, México D.F., Mexico

Vargas-López G.:
 Unidad de Investigación en Neurodesarrollo, Hospital Infantil de México Federico Gómez, México D.F., Mexico

Muñoz-Hernández O.:
 Dirección de Investigación, Hospital Infantil de México Federico Gómez, México D.F., Mexico
ISSN: 05396115
Editorial
HOSPITAL INFANTIL MEXICO, FEDERICO GOMEZ, DEPT EDICIONES MEDICAS, CALLE DR MARQUEZ 162 COL DOCTORES, DELEG CUAUHTEMOC, MEXICO CITY 06720, MEXICO, México
Tipo de documento: Article
Volumen: 72 Número: 6
Páginas: 376-384
WOS Id: 000414318200004
ID de PubMed: 29421377